
www.elsevier.com/locate/bushor
Internet use in Ukraine’s Orange Revolution
Myroslaw J. Kyj
One University Place, School of Business Administration, Widener University, Chester, PA 19013-5792, USA
0007-6813/$ - see front matter D 200
doi:10.1016/j.bushor.2005.06.003

E-mail addresses: myroslaw.j.kyj@
myklaris@comcast.net

KEYWORDS
Internet;
Websites;
Ukraine;
Political promotion
Abstract The Ukrainian presidential elections of 2004 witnessed a massive uprising
of the Ukrainian electorate against the incumbent government’s tactics of vote
rigging and ballot fraud. In this paper, ten Ukrainian websites focusing on the
election are critically evaluated and compared by analyzing their website activity
data. Despite lacking access to mass media, supporters of democratic change
compensated through skillful use of the internet to recruit volunteers, raise funds,
organize campaigns, report breaking news, and garner the sympathy of the global
democratic community. Comparisons with broader web usage are made, and social
and business implications are suggested.
D 2005 Kelley School of Business, Indiana University. All rights reserved.
1. Seeing orange

In the aftermath of massive demonstrations in
Kiev, Viktor Yuschenko was elected president of
Ukraine on December 26, 2004. Completing what
popularly became known as the bOrange
RevolutionQ (named after the color adopted by
his political party), Yuschenko’s election was a
startling outcome in that it overcame concerted
resistance from an entrenched, corrupt political
group that controlled the mass media, resorted to
wholesale electoral fraud by certifying the elec-
tion of Viktor Yanukovych, and had the active
support of Russia’s president, Vladimir Putin.
Information that was rapidly disseminated over
the internet and throughout the campaign and
crowds during the fifteen day period of protests
helped sustain the momentum of the Orange
Revolution. Equally importantly, it also reached
5 Kelley School of Business, In

widener.edu,
out for support from the broader democratic global
community.

To date, the great bulk of academic and popular
literature has considered how the internet has
altered relationships between sellers, customers,
and consumers. Thus, researchers have conceptu-
alized the relationship of the web to traditional
media (Dholakia & Rego, 1998) and studied attri-
butes of webpage design that attract and engage
visitors (Raman & Leckenby, 1998). The growing
importance of the internet as a marketing tool has
been recognized by colleges and universities,
whose websites often serve as the first point of
contact for many potential students and employees
(Larson & Kyj, 2003; McBane, 1997). Indication of
the increasing utilization of the web as a govern-
mental resource in the United States is provided by
Curtin, McConnachie, Sommer, and Vis-Sommer
(2004). This has led to the formation of what
Howard Rheingold (2002) terms bsmart mobsQ:
technology-enabled groups capable of exploiting
their rapid access to information to advance
Business Horizons (2006) 49, 71—80
diana University. All rights reserved.

http://www2.pravda.com.ua
http:%20http%3A//www.maidanua.org
http://kuchmizm.info
http://pora.org.ua
http://razom.org.ua
http://www.5tv.com.ua
http://www.proua.com/
http://www.obozrevatel.com.ua
http://www.ya2004.com.ua
http://www.ostro.org
http://www.donbass.dn.ua


M.J. Kyj72
specific causes. Politicians have taken note of this
trend in Greek parliamentary elections (Demertzis,
Diamantaki, Gazi, & Sartzetakis, 2005), with evi-
dence of winning candidates having superior web-
sites (Prodromos & Lappas, 2005).

Nina Koiso-Kanttila (2005) has proposed three
consumer behavior tendencies that are helpful in
analyzing web usage: perceived time scarcity,
competition for attention, and the quest for
authenticity. The internet is a time saver in that
it is an efficient transmitter of information. The
immediacy of real-time information has become a
defining expectation for the web. Paradoxically,
the wealth of information on the web has
created a poverty of attention and puts a pre-
mium on creating bstickyQ websites that entice
viewers to linger. Authenticity suggests attributes
of reliability, trustworthiness, and originality, and
would be especially important for news sources.
In the subsequent discussion, it will be pointed
out how the websites in this study conformed to
these behavioral tendencies. However, in order to
comprehend what the websites were trying to
convey, it is necessary to understand some of the
background leading up to the Orange Revolution.
With this in mind, let us turn our attention to
some rough politics.
2. Muzzled against state power

Viktor Yuschenko’s campaign for the presidency of
Ukraine faced formidable obstacles from the cor-
rupt political system put in place by Leonid Kuchma
during a decade-long administration. During this
time, Kuchma erected an authoritarian administra-
tion and governed like a Mafia Don; tacit agree-
ments with regional oligarchic clans, a largely
malleable judiciary, and unfettered powers over
the appointment of governors all further enhanced
presidential fiat in less obtrusive ways. Control of
broadcast and print media was advanced through
licensing and a program of intimidation that ex-
tended even to the murder of troublesome investi-
gative reporters. While dissenting opinions and
unflattering reports continued, they were largely
limited to small regional papers or internet web-
sites. With the exception of one television station,
news reports covering the president or government
featured fawning praise, with parallel vilification of
opposition parties and dissenting thought.

Yuschenko did have one significant advantage: a
good reputation as a former head of the Ukrainian
Central Bank, under whom the country’s new
currency, the hryvnia, was successfully introduced.
This positive experience was in direct contrast with
that of the hyper-inflationary first transitional
post-Soviet currency. Yuschenko’s career success
led to his selection by Kuchma to serve as the
country’s prime minister in 1999. In this capacity,
Yuschenko resuscitated a national pension system
that had fallen badly into arrears, an accomplish-
ment which won him the admiration of a public that
was more used to taking abuse from the govern-
ment than being served by it. The more popular and
visible Yuschenko became, the more he presented a
sharp contrast to the highly unpopular Kuchma,
who grew increasingly jealous. The final straw
came in the form of Yuschenko’s determined
attempt to reform the country’s corrupt energy
sector, a principle source of sudden wealth for
some of the oligarchs whose political parties
represented more than 20% of parliament.
Yuschenko had been prime minister for some
sixteen months when he was dismissed (Rodriguez,
2004).

He did not go quietly. By this time, a coalescing
political group calling itself bOur UkraineQ was
preparing to mount a political challenge to Kuchma,
and reached out to the deposed prime minister to
become the party’s leader. Next, we examine the
factors that came into play permitting Yuschenko to
compete politically for the presidency, despite
being shunned by the mass media.
3. Exposing entrenched corruption

Through persistent reporting in his internet news-
paper about rampant corruption within the admin-
istration, Kiev investigative reporter Georghi
Gongadze ran afoul of president Kuchma. Gongad-
ze’s website, Ukrayinska Pravda (Ukrainian Truth),
became a principal forum for questioning govern-
ment motives and conduct. One investigation
centered on Kuchma’s lack of oversight in the case
of Pavlo Lazarenko, a former prime minister who
made off with several hundred million dollars after
being dismissed from office. Lazarenko went on an
odyssey throughout Europe and Central America
before finally ending up in the United States,
having traveled on forged passports. Ukrayinska
Pravda questioned where president Kuchma was
during all this, and how he might be involved.
Subsequent investigations showed financial links to
Mr. Kuchma’s family via allegations Lazarenko
arranged for the capitalization of Kyiv Star, a
mobile phone start-up company that happened to
have the president’s daughter as one of the
principal officers (Kupchinsky, 2002). The average
Ukrainian would be well acquainted with corrup-
tion in its many guises, from the petty to the



Internet use in Ukraine’s Orange Revolution 73
astonishingly gross: avaricious police, bribe-seeking
bureaucrats, dishonest tax agents, and academi-
cians seeking bgiftsQ to expedite the admission of
students.

Within two weeks of this exposé, Gongadze’s
headless body was discovered some fifty miles
north of Kiev (The Economist, 2001). The suspicion
of a political killing, another in a string of eleven
unsolved murders of reporters during a two-year
period, quickly fell on the administration. This was
further fueled by the explosive revelation of a
secret tape recording made by one of Kuchma’s
body guards, in which the president demands
bsomething be doneQ with Gongadze. Large scale
protests erupted in Kiev accusing Kuchma of
complicity in the murder and demanding he
resign. The opposition called for a bKuchma-free
UkraineQ.

As Kuchma faced the high probability of criminal
prosecution once his presidential immunity ex-
pired, a pliable or at least accommodating succes-
sor was imperative. Kuchma sought someone who
would do for him what Vladimir Putin did for former
Russian president Boris Yeltsin: allow him to retire
in peace, confident there would be no investiga-
tions of him or those around him. Viktor Yanuko-
vych, the country’s then-prime minister, fit the
profile to a tee.

Despite serving in high positions within the
government, first as governor of the large
Ukrainian oblast (region) of Donetsk and then as
the country’s prime minister, Yanukovych had a
checkered past. He was saddled with two crim-
inal convictions as a youth, including one for
armed robbery. However, in the rough and tumble
world of twilight communist Ukraine, Yanukovych
somehow got the convictions squelched and went
on to manage a large enterprise and achieve
stellar academic accomplishments.
4. The Ukrainian web

As evidenced by Gongadze’s site, the web in
Ukraine had evolved to the stage of being a reliable
information medium (Deboo, Robb, & Yen, 2002).
Ukrayinska Pravda became a template for opposi-
tion group political action websites during the 2004
Ukrainian presidential elections. According to CIA
estimates, Ukraine had over 94,000 internet hosts
and, extrapolating from figures given in 2002,
about a million users (Central Intelligence Agency,
2004). While these numbers might seem small by
European standards, the ability to get news out to
even a small, select group had a profound effect on
the course of events in Ukraine.
All websites in Ukraine with a core following
subscribe to rating services, which monitor site
activity in terms of number of visitors and
frequency of visits. Rating services segment sites
according to genre (e.g., politics, news, sports,
business, personals, etc.) and rank them according
to popularity. Websites incorporated in this study
included:

! Our Ukraine and Yanukovych, the official sites of
each presidential contender;

! Maidan, Pora, Ostrov, and Donbass, samples of
sites with strong regional or political orientation;

! Ukrayinska Pravda, ProUA, and Obozrevatel,
representing top-ten internet news journalism
sites; and

! Channel 5, a television station with an internet
presence.

TopPing (http://mytop-in.net/), a major rating
service, provided year-comprehensive, daily statis-
tics of the activity of most sites in downloadable
spreadsheet format. Competing rating services
offered current and previous-day reports, but then
consolidated data into cumulative form by previous
week, month, and year. Using TopPing, it was
possible to review website activity on a daily basis
during the three rounds of the presidential elec-
tions. Our Ukraine, however, was a restricted,
password-protected site, most likely because the
party was savvy enough not to make available its
web-based information to political opponents.
Table 1 presents a content analysis overview of
the respective designs of the ten selected websites
across thirteen attributes. The table suggests that
Yanukovych partisan sites, represented by the
bottom three listings, did not fully exploit the
attributes of the web, while the strongly pro-
Yuschenko sites Maidan and Pora did. As the
internet was a critical medium for the Yuschenko
coalition in getting its message out to the public,
our next focus is to look more closely at the details
of website design.

4.1. Mainstream news

During the fifteen days of the Orange Revolution
protests, Ukrayinska Pravda, Obozrevatel, and
ProUA published breaking news and analysis of the
crisis. The scope, depth, and sophistication of
Pravda’s news reporting and analysis made it the
prime intellectual fountain of the opposition.
Interestingly, Pravda provided an English version
of selected stories, along with a note acknowledg-
ing the assistance of the National Endowment for
Democracy. Typically, Pravda ran twenty daily
news stories covering election-related issues, with

http://mytop%1Ein.net/


Ta
b
le

1
Si
te

at
tr
ib
u
te
s

Si
te
s

Tr
ai
ts

Pa
rt
n
e
r

si
te
s

R
e
gi
st
ra
ti
o
n

D
o
n
at
io
n

C
o
n
ta
ct
s

M
o
b
il
e

w
e
b

Ph
o
to

ga
ll
e
ry

M
u
lt
i-
m
e
d
ia

B
re
a
ki
n
g

n
e
w
s

N
e
w
s

a
n
a
ly
si
s

La
n
gu

a
ge

(s
)

C
h
a
t/

F
o
ru
m

H
u
m
o
r/

G
a
m
e
s

O
p
in
io
n

p
o
ll

Pr
a
vd

a
h
tt
p
:/
/
w
w
w
2
.p
ra
vd

a
.c
o
m
.u
a

N
N

N
M

N
N

N
Y

Y
U
R
E

N
N

N
M
a
id
a
n
h
tt
p
:/
/
w
w
w
.m

a
id
a
n
u
a
.o
rg

Y
Y

Y
P
M

Y
Y

N
Y

Y
U
R
E

Y
Y

N
Po

ra
h
tt
p
:/
/k

u
ch

m
iz
m
.i
n
fo
,

Y
Y

Y
P
M

N
Y

Y
Y

N
U
R

Y
Y

N
h
tt
p
:/
/
p
o
ra
.o
rg
.u
a

O
u
r
U
kr
ai
n
e
h
tt
p
:/
/r
az
o
m
.o
rg
.u
a

N
Y

Y
M

N
Y

N
Y

N
U
R
E

N
N

N
C
h
a
n
n
e
l
5

h
tt
p
:/
/w

w
w
.5
tv
.c
o
m
.u
a

Y
N

N
M

Y
Y

Y
Y

Y
U
R

N
N

Y

Pr
o
U
A
h
tt
p
:/
/
w
w
w
.p
ro
u
a
.c
o
m
/

Y
N

N
N

N
Y

N
Y

Y
U
R

N
N

N
O
b
o
zr
e
va

te
l

h
tt
p
:/
/
w
w
w
.o
b
o
zr
e
va

te
l.
co

m
.u
a

N
N

N
M

N
Y

Y
Y

Y
U
R

Y
Y

N

Ya
n
u
ko

vy
ch

h
tt
p
:/
/w

w
w
.y
a2

00
4.
co

m
.u
a

N
N

Y
M

N
Y

N
Y

N
U
R

N
N

N

O
st
ro
v
h
tt
p
:/
/w

w
w
.o
st
ro
.o
rg

Y
N

N
M

N
N

N
Y

Y
R

N
N

N
D
o
n
b
a
ss

h
tt
p
:/
/
w
w
w
.

d
o
n
b
a
ss
.d
n
.u
a

Y
Y

N
P
M

N
N

N
Y

Y
R

N
N

N

Y-
Ye
s,

N
-N
o
,
P
-P
h
o
n
e
,
E
-m

a
il
-M

,
U
kr
a
in
ia
n
-U

,
R
u
ss
ia
n
-R
,
E
n
gl
is
h
-E
.

M.J. Kyj74
special focus on the maneuvering of the groups
supporting Yushchenko and Yanukovych. Most of
the analytical essays featured on the Pravda site
were written by their own journalists, but provid-
ing authenticity on an ongoing basis were reprints
from western sources such as the New York Times,
Financial Times, and Washington Post. Collective-
ly, these provided the site with a measure of
bstickinessQ and time saving inclusivity for visitors.

Obozrevatel had the look of an internet tabloid,
featuring an eclectic mix of sports, business, a
photo gallery, humor, and politics. Its bJolly EggsQ
link featured a particularly popular, ongoing series
of political cartoons parodying Kuchma and Yanu-
kovych. ProUA was promoted as the newspaper for
professionals; it was a very well-supported site that
featured tourism destinations and breaking news
and commentary with a strong business slant to its
reporting.

4.2. Partisan warriors

The site Maidan (bsquareQ in Ukrainian) was named
in reference to Independence Square in central
Kiev, the scene of previous protests against the
Kuchma government. The website’s icon featured a
mailed fist, in defiance of state power, and
promoted itself as the bPulse of Civic Protest in
Ukraine.Q A typical headline called out: bKievites,
All out to Vote!Q It was a classic gripe site and forum
for attack (Falk & Sockel, 2003).

News stories on the site generally ranged from
one to two paragraphs, and were ongoing reports
by activists from the field rather than professional
pieces. This being the case, facts, rumors, and
errors were apt to share space; for example,
reports repeatedly surfaced that Russian troops
were landing and secretly assembling at Ukrainian
airports with the implied aim of suppressing the
Orange Revolution demonstrations.

Characteristic of smart mob communities, regis-
tered site members were encouraged to volunteer
their services for the election of Viktor Yuschenko.
Maidan also solicited funds via Visa and MasterCard.
For all intents and purposes, this was an outreach
to global Ukrainian communities, whose progeny
were overwhelmingly of western Ukrainian origins
and shared a similar culture and political outlook
with the Ukrainian supporters of Viktor Yuschenko.
Another attention-grabbing feature of the site was
an extensive photo gallery documenting the many
aspects of the mass civic protests in Kiev and
sympathy demonstrations by Ukrainian communi-
ties throughout cities in Europe, North America,
and Australia. This display was powerful in that it
linked an entire nation and drew the attention of

http://www2.pravda.com.ua
http:%20http%3A//www.maidanua.org
http://kuchmizm.info
http://pora.org.ua
http://razom.org.ua
http://www.5tv.com.ua
http://www.proua.com/
http://www.obozrevatel.com.ua
http://www.ya2004.com.ua
http://www.ostro.org
http://www.donbass.dn.ua


Internet use in Ukraine’s Orange Revolution 75
Ukrainian communities scattered throughout the
world to the bold campaign cry set to the staccato
beat of a rap song: bTogether we are many! We will
not be repressed!Q

Pora, in Ukrainian, means bit’s timeQ; in the
context of civic action, Pora implies bit’s high timeQ
to run off the rascals. During the presidential
elections, two related groups distinguished by their
headbands, the so-called bblackQ and byellow,Q
were active. Pora was a highly politicized group
with a campaign to change the fundamental nature
of Ukrainian politics by targeting youth as their
proclaimed agents of social change. The literature
suggests this type of group tends to be open to new
developments and is a sophisticated web user
(Sorsa & Holmlund-Rytkonen, 2004).

Under a category heading of bWho Are We?Q the
Pora front page offered a pull down menu that led
to capsule summaries in thirteen European lan-
guages. Besides this multi-lingual feature and
occasional English-original pieces, translation of
Ukrainian material was not offered on the site.
Rather, the daily focus centered on the group’s
activities as they related to the election, including
such things as instructions on proper conduct after
arrest for civil disobedience and downloadable,
convenient, ready-made campaign posters. The
site listed email contacts for activists in all
twenty-five oblasts of Ukraine, and seemed to
serve recruitment and morale-boosting functions
for a youthful constituency challenging established
authority. Pora’s anthem, available in MP3 format,
served as a glue of group cohesion and provided a
sense of camaraderie and heroism. In like manner, a
steadily updated photo gallery detailed the latest
activities and exploits of members throughout the
country. That the Pora site was used as a morale
booster would be in keeping with the findings of
Shaw (2004), which stated that, during the 2000
U.S. election between Bush and Gore, the respec-
tive party websites were used primarily to energize
the faithful.

An interesting feature found on this site was an
icon supported by a bbutton code.Q A button code is
a piece of web wizardry that can be copied and
pasted into personal or company pages, enabling
visitors to go to the original source associated with
the button by simply clicking on it. The intent of
button codes is to multiply and spread, like a virus,
the original source’s site.

Ostrov and Donbass were based in Russian-
speaking eastern Ukraine, solid Yanukovych terri-
tory. Both offered a wide news format with a
strong regional perspective and nostalgia for the
Soviet past, with Donbass even going so far as to
display the hammer and sickle logo of the U.S.S.R.
Neither site sought to enlist support for political
action; rather, they were content to report
positively on behalf of Yanukovych and denigrate
Yuschenko as nothing more than a puppet of
western interests.

4.3. Mixed media

An independently owned station promoting itself
as bthe channel of honest reporting,Q Channel 5
television was important to the candidacy of Viktor
Yuschenko. It was the only mass media outlet
covering his campaign, and was free of the
sycophantic coverage of the government candi-
date. The organization paid a price for its con-
trarian stance, however: it had to contend with a
host of frivolous lawsuits impeding its ability to
broadcast and work around such government
intrusions as the freezing of its bank accounts,
intended to cripple its daily business operations
(Krushelnycky, 2004).

Channel 5 television had limited coverage in
Ukraine, as oblast and local government officials
thwarted its licensing agreements with other
channels to rebroadcast programs. These impedi-
ments were insufficient, however, to prevent the
station from providing direct television and audio
transmissions from its website. Through its web
portal, Channel 5 played a crucial role in provid-
ing continuous real-time reporting from Indepen-
dence Square after Yuschenko called for civic
action to protest a rigged election denying him
the presidency. As the number of protesters
rapidly swelled following this appeal, Channel 5
was there and covered the happenings via its
website.

The station provided a video archive link to
downloadable short videos of election-related
stories, making it possible to save, review, and
disseminate them. A sample of available videos
featured street interviews with citizens, including
the oligarch, Viktor Pinchuk, Kuchma’s son-in-law;
inebriated Yanukovych supporters arriving in Kiev;
and proceedings of the Verhovna Rada, Ukraine’s
parliament. Channel 5 adopted a feature used on
many American and European websites: the running
public opinion poll. While such polls are not reliable
harbingers of overall public sentiment, they are
engaging and useful in prolonging time spent on the
webpage.
4.4. Party sites

The coalition of parties organized under the slogan
bOur UkraineQ maintained an official webpage
featuring Ukrainian, Russian, and English versions;



M.J. Kyj76
the English version provided a link to volunteer help
through monetary assistance for Yuschenko’s cam-
paign. Our Ukraine even bought banner ads on
American websites, such as Fox News, in order to
solicit donations for its cause. Orange, the cam-
paign color, had sartorially become extremely
fashionable in Kiev. Taking advantage of this, the
site offered as premiums orange scarves and knit
hats for donations of $100 or more. Our Ukraine
replicated a web strategy that had proven success-
ful in the United States: organizing, searching for
volunteers, and soliciting funds (Dutton, Elberse, &
Hale, 1999).

In contrast, Yanukovych’s site suggested that the
campaign merely needed a web presence, effective
or not. While there was a contributions link, giving
was not an easy, convenient process: a physical
address was provided that required the donor to
visit the campaign’s bank in person. And while the
site’s photo gallery included images of Yanukovych
visiting miners and honoring octogenarian war
veterans, it is extremely unlikely that members of
either group had the technical skills to view their
photos on the web.
5. Interactive ridicule

Although the charges against him were dismissed,
Viktor Yanukovych’s run-ins with the law as a youth
were to haunt him throughout his presidential
campaign. Continually referred to as a bzek,Q the
vernacular equivalent of the English bjailbird,Q
website photo galleries regaled viewers with pic-
tures of students in prison garb parading through
various Ukrainian cities in mock support of bthe
banditQ Yanukovych. Obozrevatel’s link to the Jolly
Eggs cartoons featured an ongoing series of snip-
pets of Yanukovych as statesman that mocked his
coarse manners and speech. For its part, the
Yanukovych camp sought to tie Yuschenko to
sinister American interests, and portrayed him as
groveling to Uncle Sam. Furthermore, Yuschenko
was castigated for having an American-born wife,
which the Yanukovych camp claimed was further
bproofQ of something amiss.

During the initial phase of the presidential
campaign, Yanukovych traveled to a city in western
Ukraine, a heavily pro-Yuschenko region. There, he
was pelted with an egg, allegedly by a Pora
hooligan. A tall, burly man, Yanukovych collapsed.
Rather than injury due to physical trauma, howev-
er, on-scene video strongly suggested bad acting in
a botched publicity stunt. From this, a campaign
legend was born! Both Pora and Maidan featured
video of the event. Online games dubbed bThe
Boorish EggQ followed, in which players were
encouraged to fight for democracy by launching
virtual eggs against a series of Yanukovych hench-
man. bBecause,Q the campaign slogan of Yanuko-
vych (a reference to the ten reasons to support
him), was lampooned. The original Ukrainian word,
bTomu cho,Q was translated into English and then
sounded out back to a rough Ukrainian equivalent,
producing the following: bTomu choQ=Because=bBek
osch!Q literally meaning, bSee, a steer!Q In Ukraine,
dumb, half-witted, rude men are referred to as
steers or bulls, since they have little regard for
those around them.

Yuschenko partisans coined a word to describe
Kuchma’s political and social associates: bYanuchari.Q
This was a pun on Yanukovych’s name that really
meant Yanichari or, in English, Janissaries, a deeply
pejorative term suggestive of btraitor.Q The term
dated back to the impressed Christian boys who
were the shock troops of the Ottoman Empire and
scourge of 15th—17th century Ukraine. Hence,
referring to Yanukovych supporters as bYanuchariQ
was a particularly stinging rebuke, which implied
that Kuchma, Yanukovych, and the inner circle
administration were the chief traitors of the Ukrai-
nian people. Only Yanuchari would imperil their
country’s sovereignty by inviting a Russian president,
the modern Sultan, during the campaign for support
and guidance.
6. Website analysis

The Ukrainian presidential election played out over
three rounds. The first eliminated all but the top
two contenders, the second was invalidated as
fraudulent by the Supreme Court of Ukraine, and
the third, necessitated by that Supreme Court
decision, was finally certified with Viktor Yuschenko
declared as the winner. In studying the impact of
the web on the 2004 Ukrainian presidential elec-
tions, the focus was on a ten week period that
began one week before the first round (October 25,
2004) and ended a full week after the final round
(January 2, 2005). Data was adjusted in two cases
for presentation purposes. While the two wings of
Pora are treated in this study as one group, they
employed different website rating services. Fur-
thermore, the yellow band group did not get
started until November 26, 2004, while the black
group’s site was functional in March 2004. Its
statistics, however, maintained by the Bigmir ser-
vice (http://www.bigmir.net), were presented only
in monthly totals. The composite monthly total
number of visits, bhits,Q and unique web bguestsQ
were estimated by calculating the daily percen-

http://www.bigmir.net


Internet use in Ukraine’s Orange Revolution 77
tages recorded in December for the yellow site and
then applying the same percentage over the month
to the total recorded for the black. The black daily
projection was then added to the yellow to
produce a grand total. As it was similar in many
characteristics, Maidan’s site was used as a surro-
gate to estimate the daily black Pora numbers for
November. The very low daily activity of the pro-
Yanukovych sites presented a comparison difficulty,
so all three were consolidated into one group
labeled bAlliesQ.

For the purpose of enhancing visual clarity, only
ten important dates (based on high web activity)
were used in comparing websites; thus, the data
was smoothed to eliminate the noise of multiple
similar observations clustering together and ob-
scuring relationships. The spread between observa-
tions ranged from four to thirteen days, with
dormant periods overlooked.

Fig. 1 illustrates the number of hits, or activity,
on the websites. The highest number of hits was
recorded after the third round election on De-
cember 27, 2004; a peak of activity also occurred
on November 22nd, following the second round
election. Somewhat smaller activity can be ob-
served post-first round election on November 1st,
as few actually expected any candidate to win
We

0

200000

400000

600000

800000

1000000

1200000

1400000

1600000

1800000

2000000

11
/1

/2
00

4

11
/8

/2
00

4

11
/1

5/
20

04

11
/2

2/
20

04

11
/2

9/
20

04

Da

F
re

q
u

en
cy

Pravda Hits Maidan Hits

Allies Hits Obo

Figure 1 Number of site hits d
outright in that race. A flurry of web activity
occurred between the second and third round
elections as street demonstrations increased, the
government vacillated between applying force and
seeking a peaceful resolution, foreign diplomats
and presidents traveled to Kiev to mediate
between factions, and the Ukrainian Supreme
Court ruled on the legitimacy of the results of
the second round election. This increased web
activity suggests that the internet savvy were
using the medium to regularly pursue updated
information.

Despite being physically silenced by death, Geor-
ghi Gongadze, in many ways, had his revenge on the
authorities: his website became a dominant desti-
nation for news. Fig. 2 strongly suggest that those in
power and those who could be labeled challengers
have very different attitudes toward the internet.
Something akin to virtual guerillas, challengers
heavily used the internet in an attempt to level
the playing field. It is striking to note that the Allies
essentially had asmuch internet activity as a student
group. Amazingly, the website of a candidate
running for the presidency of Ukraine, a country of
forty-eight million and the size of Texas, was unable
to attract more attention than a site devoted to the
shenanigans of politically inspired youth!
b Site Hits

12
/6

/2
00

4

12
/1

3/
20

04

12
/2

0/
20

04

12
/2

7/
20

04

te

Channel 5 Hits ProUA Hits

zrevatel Hits Pora Hits

uring high web activity days.



Web Site Guests

0

50000

100000

150000

200000

250000

300000

350000

11
/1

/2
00

4

11
/8

/2
00

4

11
/1

5/
20

04

11
/2

2/
20

04

11
/2

9/
20

04

12
/6

/2
00

4

12
/1

3/
20

04

12
/2

0/
20

04

12
/2

7/
20

04

Date

V
is

it
o

rs

Pravda Guests Maidan  Guests Channel 5 Guests ProUA Guests

Allies Guests Obozrevatel Guests Pora Guests

Figure 2 Number of site guests during high web activity days.

M.J. Kyj78
On November 22nd, Ukrayinska Pravda hosted
319,024 discrete visitors. Even taking into account
the fact that some of these visitors were based
outside Ukraine, one site managed to account for
30% of all internet users in the country. Although it is
doubtful whether president Kuchma could quantita-
tively appreciate the threat of Gongadze’s website,
surely he had to understand it intuitively. Subse-
quentweeks producednothing remotely in this range
of visitors, which begs the question: why so many
visitors on November 22nd, following the second
round election? One is tempted to speculate that the
Ukrainian citizenry did not trust massmedia reports,
and turned to internet sources for the truth. All
Yuschenko sites recorded record numbers of guests:

! ProUA: 208,875;

! Obozrevatel: 152,737;

! Channel5: 85,850; and

! Maidan: 53,757.

Contrasted with an Allies total of 15,571, it is
clear to whom internet users most turned for their
information.

As the Orange Revolution swung into full gear, a
number of Ukrainian television news anchors
balked at toeing the party line and publicly aired
statements that they could no longer bear lying on
behalf of a corrupt administration. This may well
account for the reduced number of visitors to the
websites heading into the final election round, as
the public may have viewed the mass media as
having atoned for its sins.

Fig. 3 is a measure of a site’s stickiness: it
presents how many times a particular computer
accessed a site. Because of low internet penetra-
tion and computer availability in Ukraine, different
people using the same machine at a computer café
or at work could access the same site and not be
recognized individually; rather, they would be
recorded as the same guest. However, as no one
is forced to go to the same site as a previous user,
repeat visits from the same computer are a
measure of the ability of a site to attract and hold
visitors. Fig. 3 supports the previous assertion that
the Yanukovych bloc never intended to use the
internet seriously, did not know how to use the
internet, or had a technically challenged constitu-
ency. At no time during the election did the Allies
group register 5 visits by a guest per day, while
Obozrevatel had 27.5 and Pravda 26.1 the day after
the final election round. Pora, in agitating its
constituency, had 15.5 in a single day during
election week (December 18, 2004).



Web Site Stickiness

0.0

5.0

10.0

15.0

20.0

25.0

30.0

11
/1

/2
00

4

11
/8

/2
00

4

11
/1

5/
20

04

11
/2

2/
20

04

11
/2

9/
20

04

12
/6

/2
00

4

12
/1

3/
20

04

12
/2

0/
20

04

12
/2

7/
20

04

Date

H
it

s 
p

er
 G

u
es

t

Pravda Ratio Maidan Ratio Channel 5 Ratio ProUA Ratio

Allies Ratio Obozrevatel Ratio Pora Ratio

Figure 3 Site stickiness during high web activity days.

Internet use in Ukraine’s Orange Revolution 79
In studying Fig. 3, it is interesting to note that
Obozrevatel’s stickiness ratio was higher than that
of Pravda, the undisputed leader in absolute hits
and guests. It is possible the tabloid format,
variety, and web design of Obozrevatel played a
role in this; after getting basic news, a visitor could
indulge in some humor via the Jolly Eggs feature,
and then check sports or drop a note to the editor.

In considering all three figures, it is interesting
that the number of guests and hits for the Maidan
site dropped off after the second election round;
after November 24th, the numbers were so low
they hugged the horizontal axis. It is important to
remember, however, that Maidan was invested in
civic action protesting fraudulent elections. Fol-
lowing the second election, many activists hustled
off to Independence Square to live in tents for two
weeks and block government buildings in order to
force a re-vote. For these activists, this was a time
to demonstrate, not surf the web. It was not until
February 8, 2005 that Maidan website numbers
would recover.
7. Reflections

The internet leveled the playing field in the
Ukrainian election by successfully disseminating
information through non-traditional channels. In
guerilla warfare-like fashion, the assorted websites
supporting Yuschenko relentlessly pecked and sav-
aged Yanukovych with high road criticism and low
road ridicule, inflicting a political death of a
thousand cuts. Evidence from the sample sites
suggests the government retreated by ceding the
internet to the guerillas and hoped to win via its
bfortified positionsQ: control of the mass media.
The rules of the game regarding election conduc-
tion and outcome reporting had been fundamen-
tally altered, however. In this rapidly changing
atmosphere, the internet played pivotal and crucial
roles. Among other things, it facilitated financing
elections via credit card donations and posting
election exit poll projections. People were enraged
and quickly took to the streets when the Central
Election Committee announced that Yanukovych
had won the second round election, despite all exit
polls indicating a decisive Yuschenko victory.

As evidenced by the career demise of Dan Rather
following internet bloggers’ challenge of one of his
news reports, websites need not have mass appeal
to initiate significant change. Such was the case in
the Ukrainian situation. The ability to simply get
information out to a limited audience was enough
to set in motion a ripple effect. The organizational
benefits of the web allowed Pora activists to bond



M.J. Kyj80
and direct action. These two factors proved to be
formidable strategic advantages.

The technical ability to track and rank the
activity of websites is a significant tool for both
internal assessment and competitive analysis. In a
country with low internet penetration, it is critical
to be able to prove site popularity to prospective
web advertisers. Within any particular segment,
however, popularity drops off rapidly. Typically, the
top ten ranked sites have hit counts numbering in
the thousands, while the remaining two to three
hundred sites are usually only in the double or
single digits. As internet usage increases and the
number of sites grows, this feature is likely to fade
as respective sites build up their brand equity and
listing details about a thousand or more sites
becomes impractical. For popular sites, rating
services can be expected to create business models
that can exploit the commercial value of data,
rather than give it away free.

As distinctions between media capabilities blur,
traditional media, especially print and television,
will increasingly be compelled to maintain a web
presence. As illustrated by Channel 5, themerging of
internet and television capabilities holds great
promise for technological advancement. The addi-
tion of mobile internet sites (so-called bwapQ tech-
nology) during the last days of the Orange Revolution
points toward the increasing decentralization of
news sources. Paradoxically, it also signals the ability
to better organize and coordinate dispersed groups
and individuals toward a common goal.

Weeks after Yuschenko’s inauguration, segments
of the former administration took their messages to
the web, since they no longer held the exclusive
attention of the mainstream media. In the business
of truth, not political parties or affiliations,
Ukrayinska Pravda broke a story regarding the
qualifications of a cabinet appointee that proved
embarrassing to the new administration; news that,
again, mainstream sources did not report for
weeks. For politicians world-wide, corruption,
greed, half-truths, and plain boneheaded actions
are under greater scrutiny than ever.
References

Central Intelligence Agency. (2004). The world fact book.
Retrieved from http://www.cia.gov/cia/publications/
factbook/geos/up.htm
Curtin, G. G., McConnachie, R. B., Sommer, M., & Vis-Sommer, V.
(2004). American e-government at the crossroads: A national
study of major city uses. Journal of Political Marketing, 3(4),
149–191.

Deboo, E., Robb, G. L., & Yen, D. C. (2002). International web
development: A detailed analysis by selected countries.
Journal of Internet Commerce, 1(4), 121–145.

Demertzis, N., Diamantaki, K., Gazi, A., & Sartzetakis, N.
(2005). Greek political marketing online: An analysis of
parliament members’ web sites. Journal of Political Mar-
keting, 4(1), 51–74.

Dholakia, U. M., & Rego, L. L. (1998). What makes commercial
web pages popular? An empirical investigation of web page
effectiveness. European Journal of Marketing, 32(7/8),
724–736.

Dutton, W. H., Elberse, A., & Hale, M. (1999). A case study of a
netizen’s guide to elections. Communications of the ACM,
42(12), 49–54.

Falk, L. K., & Sockel, H. (2003). Gripe websites: Using the
internet as a forum for attack and change. Journal of
Promotion Management, 9(1/2), 81–91.

Koiso-Kanttila, N. (2005). Time, attention, authenticity and
consumer benefits of the web. Business Horizons, 48(1),
63–70.

Krushelnycky, A. (2004, October 22). Ukraine: TV channel
finds itself under hostile fire in fight for country’s
presidency. Radio Free Europe/Radio Liberty Retrieved
from http://www.rferl.org/featuresarticleprint/2004/10/
790dcfb1-4279-4c

Kupchinsky, R. (2002, February 17 and 24). The case of Pavlo
Lazarenko: A study of high-level corruption: Parts I and II. The
Ukrainian Weekly, Retrieved from http://www.ukrweekly.
com/archive/2002/070206.shtml

Larson, B. V., & Kyj, M. J. (2003). Web-based promotions: Key
motivators of organization evaluation and word of mouth
behaviors among college students. Journal of Promotion
Management, 9(1/2), 93–109.

McBane, D. A. (1997, Spring). Marketing departments on the
world wide web: State of the art and recommendations.
Journal of Marketing Education, 14–25.

Prodromos, Y., & Lappas, G. (2005). Web campaign in the 2002
Greek municipal elections. Journal of Political Marketing,
4(1), 33–50.

Raman, N. V., & Leckenby, J. D. (1998). Factors affecting
consumer web visits. European Journal of Marketing, 32(7/
8), 737–748.

Rheingold, H. (2002). Smart mobs: The next social revolution.
Cambridge, MA7 Basic Books.

Rodriguez, A. (2004, December 23). No stranger to Ukraine’s
rough-and-tumble. Chicago Tribune, 3.

Shaw, D. R. (2004). How the Bush and Gore campaigns
conceptualized and used the internet in 2000. Journal of
Political Marketing, 3(4), 39–65.

Sorsa, S., & Holmlund-Rytkonen, M. (2004). Teenagers on the
net. Journal of Internet Commerce, 2(4), 13–33.

Schemes and scandals in Ukraine. (2001, January 20). The
Economist, 43–44.

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/up.htm
http://www.rferl.org/featuresarticleprint/2004/10/790dcfb1%1E4279%1E4c
http://www.ukrweekly.com/archive/2002/070206.shtml
http://www.rferl.org/featuresarticleprint/2004/10/790dcfb1-4279-4c
http://www.ukrweekly.com/archive/2002/070206.shtml

	Internet use in Ukraine's Orange Revolution
	Seeing orange
	Muzzled against state power
	Exposing entrenched corruption
	The Ukrainian web
	Mainstream news
	Partisan warriors
	Mixed media
	Party sites

	Interactive ridicule
	Website analysis
	Reflections
	References


